۰۱/۰۲/۱۳۹۷ 1265 بدون نظر بوستر پمپ آبرسانی , محصولات , ,

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

اجزای اصلی مشترک بوستر پمپ دور ثابت عبارتندودور متغیر عبارتند از :

مجموعه الکتروپمپها

بخش مکش

بخش دهش

شاسی اصلی

سایر اجزای اصلی

بوسترپمپهای دور ثابت را تابلوی کنترل وفرمان  دور ثابت منبع دیافراگمی پرشرسوئیچ ها حداقل و حداکثر فشارتشکیل میدهند

در بوسترپمپ های دور متغیر عبارتند از : تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر

پمپ :

الکترو پمپ: در اکثر قریب به اتفاق بوستر پمپها ازالکتروموتوربه عنوان موتور محرک پمپ استفاده میشود

بخش مکش

بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور لوله ای است که به واسطه شیرآلات واتصالات موردنیاز به مکش الکتروپمپ ها وخروجی مخزن ذخیره آب متصل میگرددو شیرآلات واتصالات این بخش عبارتند از

شیر قطع ووصل

صافی

لرزه گیر

فلنچ

مهره ماسوره

بخش دهش بوستر پمپ

بخش دهش نیزمشابه یک کلکتور لولهای است که به وسیله شیرآلات واتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ به شبکه مصرف متصل میشود.شیرآلات این بخش عبارتند از :

شیریکطرفه

لرزه گیر

فلنچ مهره ماسوره

کلکتور مکش و دهش بوستر پمپ :

ورودی پمپها بهالکترومکش متصل میشوند وسیال از طریق این کلکتور وارد پمپها میشود خروجی پمپها از طریق اتصالات و شیرآلات و فلنچها به کلکتوردهش متصل میشوند و سیال از طریق این کلکتور خارج میشود در مصارف آبرسانی کلکتورها باید گالوانیزه باشند تاازنظر بهداشتی موردتایید باشد.درسیستم های آتشنشانی کلکتورها باید از نوع بدون درز باشندوقادربه تحمل فشاربالاراداشته باشند.

شیر یکطرفه بوستر پمپ :

برای جلوگیری از برگشت آب به پمپ و جلوگیری ازصدمه رساندن ضربه قوچ احتمالی ازشیریکطرفه استفاده میکنند .

صافی بوستر پمپ :

دربسیاری مواردسیال مورد استفاده برای مصر حاوی ذرات ریز یا اجسامی است که باید حتما ازورود آنها به پمپ جلوگیری به عمل آید تا به پمپ صدمه ای نرسد. بنابراین از صافی برای این منظور استفاده میشود در سیستم های آتشنشانی توصیه میشود که برای هرکدام از پمپ ها یک صافی جداگانه در نظر گرفته شود تادر صورت بسته شدن یک خط بقیه پمپ ها به کار خود ادامه دهند.

لرزه گیر بوستر پمپ :

به دلیل اینکه بتوانیم ارتعاش بوستر پمپ را به شبکه لوله کشی منتقل نکنیم از لرزه گیر درکلکتور مکش ودهش استفاده میکنیم هنگامیکه دبی خروجی از پمپها زیاد شود ارتعاش در بوستر پمپ نیز زیاد شود به همین دلیل از لرزه گیر بصورت جداگانه در هر خط بوستر پمپ یعنی در ورودی و خروجی هر پمپ استفاده میشود .

تابلو برق وکنترل بوستر پمپ :

تابلو برق وسیله ای است که سیستم مکانیکی والکتریکی را هماهنگ مینمایند. وطراحی مناسب تابلومیتواند نقش بسزایی در کارکرد مطالب بوسترپمپ داشته باشد .تابلوهایی بر و فرمان باید الکتروموتورها وپمپ ها رااز خطرات احتمالی نظیر نوسانات شدید در شبکه برق و خشک کارکردن پمپها و غیره محافظت کنند .همچنین تابلو باید از نظر ایمنی نیز مورد تایید باشد .وظیفه کنترلرPLC این است که بوستر پمپ را طوری کنترل کند که در شبکه مصرف فشار ودبی مطلوب ایجاد گردد. واستهلاک نیز در پمپها بطور مساوی تقسیم گردد سیستم های بکارفته در تابلوهای فرمان و قدرت بوستر پمپ باید امکانات مناسبی به شرح زیر ایجاد نمایند:

مخزن دیافراگمی بوستر پمپ :

آب سیالی است با درصد تراکم نزدیک به صفر وبطور عملی غیرقابل تراکم ازآنجا که درخطوط پمپاژهمواره میبایست تداوم جریان سیال برقرار باشد تا عمل ازدیاد فشار و انتقال توسط پمپ انجام گیرد وباتوجه به غیر قابل تراکم بودن آب تا بخشی از سیستم پمپاژبصورت ارتجاعی قابلیت جذب انرژی بصورت فشار یا کشش را دارا باشد مخازن دیافراگمی این قابلیت را دارند که آب راتحت فشار معینی ذخیره نموده ودر صورت نیاز دوباره آن را به سیستم باز گردانند.تحت فشار بودن دائمی سیستم پمپاژمیتواند عملکرد صحیح پرشرسوئیچ را نیز تضمین نماید تحقیقات نشان میدهد که وجود مخزن دیافراگمی در جلوگیری از بوجود آمدن تنشهای بزرگ دراثرپدیده ضربه قوچ آب نقش بازی کند . از طرف دیگر برای جلوگیری از ازدیاد روشن وخاموش شدن پمپها سعی میشود حجم مخزن دیافراگمی را قدری بزرگتر از حداقل مورد نیاز برای نگهداری فشار انتخاب نمایند.تامصارف کوچک از محل ذخیره مخزن تامین گرددوسپس درصورت نیاز به مقادیر بیشتر آب مورد نیاز تامین شده وضمنا آب تخلیه شده از مخزن نیز دوباره جایگزین شود. هرچند این وظیفه رامیتوان به پمپ ژاکی نیز محول نمودتا مصارف کوچک را پاسخگو باشد اما به دلایلی که ذکر شد ترکیبی از پمپ ژاکی و مخزن دیافراگمی توصیه میشودکه باعث جلوگیری از روشن وخاموش شدن های مکررپمپ های اصلی گردد. در بوسترپمپ هایی که ازکنترلربرای کنترل کارکرد بوسترپمپ استفاده میشودحجم مخازن دیافراگمی مورد نیاز کمتر از حجم محاسبه شده خواهد بود زیرا کنترلر با برنامه ریزی صحیح میتواند بخشی از عملکرد مخزن دیافراگمی را پوشش دهد . این منبع به واسطه لوله یا اتصال قابل انعطاف به کلکتوردهش بوستر پمپ متصل میگردد و فقط در بوستر پمپهای دور ثابت مورد استفاده قرارمیگیرد.

پرشرسوئیچ بوستر پمپ :

در بوسترپمپهای دور ثابت از دو پرشرسوئیچ برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده میشود و مقدار محدوده فشار مجازکاری بوسترپمپ را برای واحد کنترل با استفاده از پرشرسوئیچ معین میکنیم .

پرشرترانسمیتربوستر پمپ :

دربوسترپمپهای دورمتغیر برای کنترل کاملا ثابت فشار آب فقط یک پرشرترانسمیتربکارمیرود .

مانومتربوستر پمپ :

برای اندازه گیری فشار ورودی بوستر پمپ فشارخروجی بوستر پمپ فشار تک تک پمپها از مانومتر استفاده میشود .

اتصالات تبدیلی و فلنچها بوستر پمپ :

برای اتصال قطعات مختلف بوستر پمپ بهم از اتصالات وفلنچها استفاده میشود که بنا برنوع و حجم بوستر پمپ از اتصالات وفلنچهای جوشی یا دنده ای استفاده میشود .

شاسی بوستر پمپ  :

پبرای یکپارچه بودن بوسترپمپ مجموعه الکتروپمپ ها بخش مکش بخش دهش وتابلوی کنترل و فرمان برروی یک شاسی اصلی نصب میگردند. پمپها والکتروموتورها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا ازارتعاش وحرکت آنها جلوگیری کند .مقاومت شاسی ونوع آن بستگی به وزن وحجم الکتروموتورها و پمپهای مصرفی در بوستر پمپ دارد.

کوپلینگ بوستر پمپ :

اگر پمپ و الکتروموتوربا سیستم کوپلینگ در خارج از پمپ کوپله گردد برای اتصال پمپ به الکتروموتور نیاز به کوپلینگ میباشد .این کوپلینگ متناسب با قطر شفت الکتروموتوروپمپ است.استفاده از گارد کوپلینگ برای رعایت مسائل ایمنی اجباری است .

تمام قعات بکار گرفته  شده دربوسترپمپ باید از نوع استاندارد بوده واستانداردهای مربوط به آبرسانی وآتشنشانی دربوستر پمپ باید رعایت شود همچنین تمام قطعات باید با ضربت اطمینان درنظر گرفته شده بتوانند فشار ایجاد شده توسط پمپ را تحمل نمایند.

 

اجزای بوسترپمپ - اروند اکوا

اجزای بوسترپمپ – اروند اکوا